Szanowni Państwo
Mamy nadzieje, że poniższe prawa zapewnią Państwu poczucie bezpieczeństwa podczas pobytu w naszym Szpitalu. Pragniemy uczynić wszystko, aby Państwa satysfakcja ze świadczonych przez naszą placówkę usług medycznych była jak najwyższa.
1. Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do świadczeń zdrowotnych:
- które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej oraz udzielane są z należytą starannością,
- które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej i opartej na kryteriach medycznych procedurze ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
- które są udzielane natychmiast ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia,
- do zasięgnięcia opinii innego lekarza lub zwołania konsylium.
2. Prawo pacjenta do informacji
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do uzyskania informacji:
- o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu,
- która może zostać przekazana także osobom przez Ciebie upoważnionym (np. osobie bliskiej).
3. Prawo pacjenta do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych:
- osoba działająca w imieniu pacjenta może zgłosić każde niekorzystne i niezamierzone działanie produktu leczniczego osobie wykonującej zawód medyczny, podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu do obrotu lub Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
4. Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do tajemnicy informacji:
- osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie związane z Tobą informacje, w tym o Twoim stanie zdrowia, które uzyskałyby w związku z wykonywaniem swojego zawodu.
5. Prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych:
- którą wyrazisz lub jej odmówisz po uzyskaniu wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia oraz zaproponowanej formy leczenia,
- którą w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko – musisz wyrazić na piśmie.
6. Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do poszanowania intymności i godności w czasie udzielania Ci świadczeń zdrowotnych, w tym:
- obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych,
- wyrażenia zgody na obecność przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych innych osób niż udzielające tych świadczeń,
- leczenia bólu w zależności od stopnia jego nasilenia.
7. Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do dostępu do dokumentacji medycznej:
- dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych Ci świadczeń zdrowotnych, w tym udostępniania tej dokumentacji również osobie przez Ciebie upoważnionej – do wglądu, w formie kopii, wydruku lub odpisu, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na informatycznym nośniku danych (pierwsza kopia dokumentacji medycznej jest wydawana nieodpłatnie)
8. Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza:
- jeżeli nie zgadzasz się z treścią orzeczenia lub opinii, a postępowanie odwoławcze w odniesieniu do opinii i orzeczeń nie jest uregulowane w odrębnych przepisach prawa, możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta,
- sprzeciw należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o Twoim stanie zdrowia.
9. Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, w tym:
- dodatkowej opieki pielęgnacyjnej (czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych) oraz bezpłatnego pobytu wraz z pacjentem małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności jego przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego,
- kontaktu osobistego, telefonicznego lub jego korespondencyjnego z innymi osobami
10. Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do opieki duszpasterskiej:
- W czasie pobytu w szpitalu, w sytuacji pogorszenia się Twojego stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmioty lecznicze mają obowiązek umożliwić Ci kontakt z duchownymi Twojego wyznania.
11. Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do przechowywania rzeczy wartościowych:
- szpital ma obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 6 listopada 2008 o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta